۱۳۸۸ اسفند ۲۲, شنبه

نام محصولات بعضی از شرکت های متخلف در تولید کالباس و سوسیس - 17-09-2009


در حالي كه طي چند سال اخير صنعت سوسيس و كالباس كشور همواره از هجمه‌هاي كارشناسان بهداشت نسبت به خود به شدت گلايه‌مند بود، نتايج بررسي‌هاي اخير اداره كل استاندارد استان تهران نشان مي‌دهد كه برخي از واحدهاي توليد سوسيس و كالباس در استان تهران در وضعيت بسيار اسف‌باري قرار دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اين اساس اداره كل استاندارد استان تهران اقدام به نمونه‌برداري از 26 نمونه سوسيس و كالباس و همبرگر از مراكز عرضه و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي كرده و اين نمونه‌ها از نظر منشا بافت گوشتي مورد آزمون قرار گرفت.

 از 20 نمونه سوسيس و كالباس متاسفانه 18 مورد نامنطبق بوده‌اند و فقط سوسيس كوكتل 55 درصد كاله آمل و سوسيس آلماني 40 درصد پاكدام پارس منطبق بوده است. همچنين از شش مورد همبرگر فقط يك مورد مردود بوده و مابقي منطق بودند؛ بنابراين توليد همبرگر ظاهرا وضعيت مناسب‌تري دارد.

موارد مردودي نشان مي‌دهد كه توليدكنندگان از چربي صفاقي (چربي موجود در دستگاه گوارش و لابه‌لاي روده‌ها)، غضروف شفاف مربوط به دستگاه تنفسي و ريه، عروق، رگ و اعصاب و بافت پيوندي (پوست رگ و پي و چربي ضايعات گوشتي) يعني بافت‌هايي خاص كه عضله نيستند و توليدكنندگان طبق استاندارد ملي مجاز به استفاده از اين بخش از لاشه دام در توليد فرآورده‌هاي گوشتي نيستند، استفاده شده است.

مديركل استاندارد استان تهران همچنين در حاشيه نشست خبري خود با خبرنگاران تصاوير متعددي را از محتويات به كار رفته در سوسيس‌ و كالباس‌هاي غيراستاندارد نشان داد كه مشخص بود در توليد اين محصولات از همه چيز استفاده شده است، غير از گوشت و پروتئين!

اين مقام مسوول همچنين از تغيير رويه اداره كل استاندارد استان تهران در بررسي محصولات پروتئيني به ويژه سوسيس و كالباس خبر داده و گفت: همين تغيير رويه و نمونه‌برداري باعث شد تا دست برخي از واحدهاي متخلف رو شود.

اداره كل استاندارد استان تهران اسامي سوسيس و كالباس‌هاي غيراستاندارد و غيربهداشتي را به شرح زير اعلام كرد:

1ـ كالباس خشك تيكه‌اي 60 درصد شام شام 
2 ـ كالباس خشك 60 درصد آندره 
3ـ كالباس خشك 60 درصد مرواريد سفيد گلبرگ 
4 ـ كالباس خشك دانماركي 620 درصد سوليكو (كاله تهران)
5 ـ كالباس خشك 60 درصد آركا 
6 ـ كالباس خشك مارتادلا 50 درصد آرشاك (كيلا) 
7ـ كالباس خشك 60 درصد صنوبر 
8 ـ كالباس ليوز 55 درصد دار(راجي) 
9 ـ سوسيس آلماني 40 درصد شوكا طعام 
10 ـ كوكتل گوشت سوليكو 55 درصد شام شام 
12 ـ سوسيس آلماني 40 درصد گوشتيران 
13 ـ كوكتل 55 درصد مرواريد سفيد گلبرگ 
14 ـ كوكتل 60 درصد آرشاك (كيلا) 
15 ـ سوسيس آلماني 40 درصد ماسيس 
16 ـ سوسيس آلماني 40 درصد آدلي 
17 ـ سوسيس آلماني 40 درصد صنوبر 
18 ـ همبرگر معمولي 60 درصد كابي آمل 

 منبع : ایسنا : http://forum.persiandown.com/thread76630.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر